Kasam- känsla av sammanhang.

Ännu en dag som ska utesluta lektioner.

Kasam-dag i i skolan, va de innebär vet jag inte riktigt än.
Men vi har har haft två olika lektioner som beskriver lite va utrycket KASAM innebär.


Antonovskys KASAM-begrepp innehåller i sin tur tre begrepp. Dessa är begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet.

Begriplighet, 1
handlar om i vilken utsträckning man upplever inre och yttre *stimuli som förnuftsmässigt gripbara, som information som är ordnad, sammanhängande, strukturerad och tydlig snarare än som brus - dvs. kaotisk, oordnad, slumpmässig, oväntad, oförklarlig.

 Hanterbarhet,  2
handlar om i vilken grad man upplever att det står resurser till ens förfogande, med vilkas hjälp man kan möta de krav som ställs av de *stimuli som man bombarderas av.

 Meningsfullhet, 3
är begreppets motivationskomponent, att vara delaktig som medverkande i de processer som skapar såväl ens öde som ens dagliga erfarenheter.

 Så va denna dagen erbjuder ja de får vi se.
Livskunskaps lektionen är faktiskt den enda jag är riktigt intresserad av, alla andra sitter jag o tvingar mig själv vara uppmärksam.
Jaja ett ämne som kanske fastnar för framtiden iaf =)



-Budskapet som står på min fläkt, försöker att aldrig förlora hoppet. Men de e svårt!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0