Syskonbråk som aldrig ger med sig.

Godmorgon.
Här har vi i vanlig ordning hållt igång sedan strax innan sex och barnen är just nu i full gång med att leka i Hugos bollhav som han fick av sin mormor igår. Jag vet inte om man ska skratta eller gråta, 250 stycken bollar som man får plocka överallt, men bollgalne pojken är nöjd.
Jag hade så uppskattat lite lugn och ro under morgonen, en stund framför barnkanalen och tystnad men det går inte hem hos mina alls. Nej jag har två energiknippen och det bråkas konstant här hemma. Jag är så fruktansvärt trött på dessa syskonbråk, när tusan ska det vända?
Man vill på riktigt skilja dom åt så mycket som möjligt just för att det bråkas så . Denna perioden har pågått ett par månader och jag undrar om dom ska bli som jag och min syster var som små, att vi aldrig lärde oss att hålla sams.
Hur har ni det mellan syskonen? Bråkas det mycket eller är det lugn och ro?
 
Önskar er en fin dag, får se om vi vågar oss ner på mellandagsrean.
 
Gangstern i bollhavet
 
 
 

Kommentarer
Mammalola

Åh vad jobbigt att ha det så! Vet själv hur trött man blir för mina bråkade också mycket förut. Jag har märkt att ju äldre barnen blir desto mindre skillnad blir det emellan dem (var större skillnad mellan en två och treåring än en tre och en fyraåring) nu är de ganska jämlika och tar för sig på lika villkor. Nu har du ju lite mer skillnad mellan åldrarna så det kanske inte är till någon tröst, men jag har utöver ovan kämpat för att göra mina barn lite beroende av varandra och det tror jag kan funka oavsett åldersskillnad. Till exempel att den äldre får känna sig stor genom att följa med den yngre in i ett mörkt rum för att hjälpa till att tända lyset, eller att de hämtar saker åt varandra. Man får hitta de småsaker som passar ens familj. Fast det är riktigt knepigt verkligen :/

2013-12-26 10:42:20
URL: http://livsviktigt.vimedbarn.se
Viola

Förstår att det tar energi med bråken, man vill ju gärna ha lite julefrid i huset. Jag ska inte komma med ngr råd då jag ej har barn men en kompis hade problem med mkt bråk mellan hennes barn och de gjorde så här. Hon och hennes man samlade barnen och sa att det är väldigt mycket bråk och bus här hemma och det tycker inte jag och pappa om. Vi har nu bestämt att vi ska ha ngr regler här hemma. Hon hade tillsammans med din man skrivit ut ngr punkter på datorn där det stod att i vårt hem gäller följande regler . Ex man får inte slåss, man får inte kasta saker , man får inte svära osv. Inte för många punkter utan bara de som just deras familj tampas med. Punkterna omfattade alla i familjen även föräldrarna. De pratade också kring punkterna så att alla i fam förstod . Sen fick de skriva ditt namn på pappret för att lova att detta skulle de ställs upp på. Om de gjorde ngt sv detta så gick de en röd prick. Gjorde de ngt bra togs den bort. Om man till helgen inte hade någon prick gjorde familjen ngn kul utflykt . Man kunde också köra med att om de gör ngt dumt så tar man en av deras kära leksak och den fås tillbaka om man ändrar sitt beteende under dagen. Kanske detta kunde vara något ? Det funkade för dem iallafall . Utflykten kunde va en picknick i skogen el en fikabröd stan . Lycka till! Kram Viola

Svar: Bra tips Viola, kan funka för Ebba , absolut men Hugo är för liten för att förstå den innebörden tror jag. :(
Emmelie

2013-12-26 11:25:45
Yohannas.se

Mycket parallellekar och ibland leder storasyster leken, men hon retas också mycket och så med honom när hon inte uppskattar vad han gör... Men han är tuff, så det funkar ändå. Men det låter superjobbigt att de bråkar så mycket, kanske behöver de vara ifrån varann en del som du säger.. too much tid ihop kanske :(

Svar: Ja det är verkligen HEMSKT. jag skojar inte, jag blir knäpp snart på riktigt. De kan leka tillsammans i MAX tio minuter innan de börjar bråka. Hela dagarna med start typ tio minuter efter d stigit upp, när ska de vända? Hugo är ju i en rätt egoistisk ålder nu vid nyss fyllda två, allt är "mitt" och det testas tusentals gränser dagligen, det i kombination med en som beter sig som en liten mini tonåring är inte lätt. Puh! De är skönt att ha dom var och en för sig alltså , inga stora problem då inte.
Emmelie

2013-12-26 13:29:45
URL: http://yohannas.se
Malin

God fortsättning :) kram

Svar: Tack detsamma =)
Emmelie

2013-12-26 15:12:51
URL: http://blogg.loppi.se/tvillingmorsan/
Yohannas.se

Men du - delar de lekrum? Beroende på hur ni bor, så kanske ni kan ha varsina rum till dem (eller platser) där de inte får leka med varandra alltid? Kanske låter konstigt, men jag tror faktiskt inte det är nyttigt att alltid vara tillsammans, det kan jag lova jag lärt mig av Cypernvisiten...

Svar: De har två olika rum :/ Får försöka göra mer med dom var och en för sig. Men de är svårt. Jag menar sambon jobbar hela dagarna och man kan inte ha barnvakt för sådant jämt :/
Emmelie

2013-12-27 16:56:43
URL: http://yohannas.se
Yohannas.se

Nej jag hade nog gett dem olika uppgifter - så ofta jag kunde. Eller sätta ena barnet i köket och leka med lera, medan andra barnet gör något annat du hittar på. Å så byta sen - eller något annat du kan göra för å dela på dem emellanåt. Så de bara får leka tillsammans då & då under dagen, kanske klarar dem det bättre då.. Det är inte lätt när man är själv, funkar det bättre utomhus kanske?

Svar: Ute funkar allt mycket bättre , och när man är allt annat än hemma med.
Emmelie

2013-12-27 20:59:32
URL: http://yohannas.se


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0