24

Vecka 24
Kroppen:
Man kan känna av hur livmodern drar ihop sig och blir stel ibland, sk. förvärkar, livmodern tränar på detta sätt upp sig inför förlossningen. Ibland kan vibrationer eller gropigt underlag från när man åker bil framkalla förvärkar, men det är helt naturligt.

Barnet: Vikten har ökat markant på senare tid och barnet väger nu runt 600 gram och är cirka 30 cm långt, barnet ska de resterande veckorna femdubbla sin vikt. Nu utvecklas svettkörtlar, men huden är fortfarande så pass tunn med bara lite fett så det ljumna vattnet är perfekt. Naglar på både fingrar och tår börjar växa ut.



Somnade innan tio igår, hade så ont i ryggen o va antagligen helt slut av alla spänningar.
Har sovit tills nu, hade gärna sovit längre men eftersom jag somnade så tidigt så har la redan kroppen fått sin sömn.
De har varit jätte lugnt i magen nu, ngn enstaka puff då o då, den vilar la upp sig inför nästa maraton som den offtast kör i magen ngn dag i veckan.

Imorgon ska jag till bm o ta prover o lyssna på bebisens hjärta igen, ska bli mysigt.
Inte proverna dock eftersom jag är livrädd för nålar o mår dåligt över tanken att dom ska sticka i mig.. hoppas jag inte gått upp allt för många kilo, sist jag va där va de ju 4 samanlagt, säkert mkt mer nu.
Men men ska försöka att inte noja mig för mkt över de, de blir till att träna stenhårt sen på Hälso, eller va säger du Lizze?

Ska föröska komma iväg till försäkringskassan idag så mina papper blir rätt ifyllda (dom har ju nästan aldrig öppet)

Nej nu måste jag ha mat, sen kanske försöka somna om igen.. OM jag har tur.

Kommentarer
Lena

Daaarlings kusinen!

Du vet väl att det är fullständigt normalt att gå upp mellan 13-16 kilo under en graviditet???

Det är vad barnet, fostervatten, moderkaka och extra blod väger ihop med ökad bröstvolym och en liten nödvändig depå med extra underhudsfett!



Så nojja INTE, du har ju egentligen gått upp väldigt lite ännu=)



Kram Lena

2008-08-12 19:55:02
Lizette

Kroppen går upp det den behöver. JAg gick upp 25 med Mario, mindre denna gången än så länge, atnagligen eftersom jag vägde mer innan nu än förut. Men vi ska minsann träna bort det, med Mario räckte det med alla promenader men nu ska tränas riktigt :-) Lycka till hos barnmorskan idag!!!

2008-08-13 09:43:05
URL: http://lindbergohlund.blogg.se/


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0