vecka 15

Tänk att man redan varit gravid så länge?
Tiden går fort men samtidigt vääldigt långsamt.. svårt att förklara.

Igår umgicks jag o Johan en heldag typ.. kollade på film, badade badkar o verkligen bara tog de lugnt.
Mådde faktiskt väldigt bra igår.
Tror han börjar lära sig hantera mina lipattacker som kommer imellanåt.. haha
igår när jag låg i sängen kunde jag nästan svära på att jag kände hur de sprattlade till i magen, alltså har känt så ett par gånger men man är ju inte säker imed att de känns så svagt, men visst kan de mkt väl va lilla bebis som rör på sig där inne.

ena stunden tycker jag inte man känner sig alls gravid, sen efter man ätit ngt så svullnar man upp som en idiot.
Måste säga jag känner mig otroligt ful denna perioden, eftersom magen inte kommit direkt utan man ser bara väldigt fet ut.

Johan börjar intressera sig mer o mer, eller ja ställa frågor o så.
han är övertygad om att de är en kille, medans jag tror på tjej- (kanske för att vi vill tro så?)

Nästa vecka på onsdag är de dags för de stora ultraljudet, är skrämmande men jag längtar.
Så länge allt e bra så.. för mer underbar känsla än att se sin bebis finns inte.. helt otroligt.

Igår köpte jag dom första kläderna med, eller ja jag kunde inte låta bli längre =)
Tänk va smått allt är?

Vecka 15
Kroppen: Man kan känna sig nästäppt och ha lätt för att blöda näsblod när man är gravid även om det är mer vanligt under slutet av graviditeten.
Nästäppa beror till stor del på den ökade mängden östrogen samt ökad blodmängd som i sin tur mjukar upp brosk och vävnader vilket gör att man blir täppt i de trånga näsgångarna. Det kan i sin tur göra att man snarkar om nätterna. Blodkärlen kan även vidgas vilket medför att man lättare blöder näsblod.

Fostret: Huden är i det här stadiet genomskinlig och man ser blodkärlen. Armarna kan röra sig och händerna kan knytas. Hjärtat pumpar ungefär 28 liter blod/dygn och hjärtljuden kan avlyssnas med en doptone. Ögonlocken stängs och kommer inte att öppnas igen förrän i sjunde månaden.

Kommentarer
Lizette

haha, småkul att vi tänker likadant - jag satte också in vad som händer i den veckan jag är i nu, utan att ha sett att du gjort det, hihi..!

Kul att du köpt första kläderna :-) Jag är inte ens intresserad av att handla sånt, känns som att jag redan har allt men alla tjatar att bebisen måste ha helt egna kläder på BB osv. Så jag får väl köpa något nån gång :-P Allt sånt var mkt roligare med första barnet... Ta vara på din första grav, ingen annan blir som den..

2008-06-11 14:26:14
Evelina

Hej sötnos! Tack för senast! Hur är läget idag då? Händer ikväll? puss

Amse

Tänk vad fort tiden går, förstår ändå tanken med att det går lite långsamt.

Saknar dig, vet att jag inte är bäst på att höra av mig. Fast till mitt försvar, inte du heller. Ska skriva till dig nu på msn tror jag, inte för jag tror du sitter där men iaf. Lovee you.

2008-06-12 16:50:53


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0