37




Vecka 37
Kroppen: Livmodern sjunker nu något och ger mer plats åt magen och lungorna. I gengäld kan trycket på urinblåsan bli starkare och man måste kanske kissa oftare. Barnmorskan mäter tillväxten och lyssnar på barnets hjärthjud. Normalkurvan för symfys-fundusmåttet vid denna tidpunkt är 34.
Hos förstföderskor brukar huvudet snart fixera sig i bäckeningången. Hos omföderskor är det vanligt att huvudet förblir mer rörligt innan det slutligen fixeras.

Barnet: Barnet fortsätter att lägga på sig hull, vikten kan variera mer nu, i början av den sista graviditetsmånaden är det vanligt att barnet väger omkring 2750 gram och huvudet är cirka 9 cm i diameter. De restrerande veckorna fram till födseln ökar vikten vanligtvis till 3000-3500 gram och barnets längd brukar hamna på mellan 47-50 cm. Av någon anledning brukar pojkar väga mer än flickor och det andra barnet likaså.


Ja magen har verkligen sjunkt, när man sitter känns de nästan som om den ligger på låren liksom.
Tänka sig att jag är inne i graviditets månad TIO nu!
Är gött trött på de måste jag säga.
27 dagar kvar till BF.



Fått ett sms av Lizze i morse o ännu va de ingen bebis, hon hade öppnat sig fyra cm så till kvällen har hon säkert en liten bebis hos sig.
Jag är väldigt avundsjuk :)

Idag har jag absolut ingen aning om va jag ska hitta på, något vill man ju göra men.
Får väl dra in till stan o se om man kan göra ngt där, mammsen kanske vill med eller ngt.

Ska ringa öppenvården åxå o fråga varför de tar sån tid med mina journaler med, har ju redan pratat med min förra kurator osv så va ska nu ta tid?

Allt för nu, Over and out!

Kommentarer
Sanna

Oj nu är den stor :)



Nej de tog inga prover överhuvudtaget, får se om de kanske gör det sen när jag får komma till östra.

2008-11-11 12:55:15
URL: http://sjoquist.blogg.se/
Sanna

Ahh joo, men jag tror det gör det där med prover etc, när jag får komma till mitt rätta ställe, om dem gör det, det vet man ju aldrig liksom. hoppas går ju, men vad faan.

2008-11-11 14:33:49
URL: http://sjoquist.blogg.se/
Sanna

Kan jag tänka mig att du är, det är tur det inte är långt kvar.

2008-11-11 14:39:41
URL: http://sjoquist.blogg.se/
Sanna

Nej inte jag heller tyvärr, du får la kolla med bm vad hon säger, eller söka på internet, där finns ju allt liksom.

2008-11-11 14:58:55
URL: http://sjoquist.blogg.se/


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0