29

Vecka 29
Kroppen: Under den sista trimestern blir din kropp snabbt tyngre, ämnesomsättningen ökar och det är vanligt att man svettas mer än vanligt på grund av det. Under den tredje trimestern är det bra att man går upp mer än 1 kg, men mindre än 3 kg/månad.
Nu kan även personer i din omgivning ta del av barnets rörelser genom att känna på magen. Magen kan ibland bukta ut märkbart på ena sidan beroende på hur barnet ligger. Placeringen av livmoderns övre del är ungefär mitt emellan naveln och bröstbenet.

Barnet: Alla sinnen är nu utvecklade. Barnets pupiller är så pass utvecklade att de ser skillnad på ljus och mörker. Barnet kan känna smärta och reagera på skarpa ljud utanför livmodern. Förmågan att minnas har utvecklats, barnet lär sig att känna igen mammans röst och andra personer som mamman umås mycket med. Testiklarna finns just nu i ljumsken på pojkar.



Inatt drömde jag om förlossningen igen, o denna gången blev de en liten Ebba.
Så söt va hon, va en sån härlig känsla för jag verkligen total älskade henne från första sekund.
LÄngtar verkligen efter att träffa min inneboende.
Men är så sjukt nyfiken på va de e så är sugen på o ta reda på de.. Vill veta nu!
Men ändå finns ju charmen att få reda på de när den föds.. Oh så ¨får de nog bli.. men shit va nyfiken jag är!

Kommentarer
Sanna

Det kommer såklart bli en ljuvlig liten varelse oavsett, har ditt tågkort gått ut än? Annars kunde du ju kommit ner kanske.

2008-09-16 12:37:21
URL: http://sjoquist.blogg.se/
Sanna

Joo får nog kolla upp det, men hur stor vore sannolikheten att vi båda skulle ha det haha. mm eller hur ge dig en säng för tretton tusen :P

2008-09-16 12:52:42
URL: http://sjoquist.blogg.se/


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0