Abort och dödstraff, vad tycker ni?


Igår förstod jag att våren verkligen var här för att stanna.
I släntarna omkring min skola växte tussilago och vitsippor och i alla rabatter kring husen så står krokusen i blom.
Hur underbart är de inte?

Jag börjar nedräkningen inför mitt lov nu, bara tills torsdag sen är vi lediga i 11 hela dagar!
Min förhoppning är att jag kan hinna träffa mycket vänner under lovet då jag inte jobbar, bara ta dagen som den kommer helt enkelt.

Debatt i skolan idag om dödsstraff och abort.
Känsliga ämnen de där och jag kan inte riktigt bestämma mig vart jag står.
Jag är nog emot dödsstraff dels för att fel personer faktiskt döms till döden och dels för att de som gjort ett hemskt brott ska inte komma unan med något så lätt som döden, nej de ska fan plågas!
Abort, svårare. Tycker alla har rätt att bestämma över sin kropp samtidigt som jag inte vet om jag själv hade klarat ta bort något. Hjärtat börjar ju slå i vecka sex.
En sak är säker, veckan för abortgränsen bör vara 12 veckor för alla o inte gå att få o göra flera veckor senare!

Svårt det där, blir spännande!


Kommentarer
Eva

Dödsstraff, jag står på din sida där...

Inte fan ska de få komma undan så lätt!!



Abort...som sagt känslig fråga!

Jag skulle aldrig klara av de med tanke på våran bakgrund som du vet...

När det kallas embryo, kanske! När det kallas foster...NEJ!!

Vet inte vart jag står..

2011-04-12 07:07:57
URL: http://mammabohman.blogg.se/
Clara

Åh sånt kan man diskutera sig grå på men det är ju så kul! ETIK och MORAL till tusen!!! :)



Du kommer säkert få frågan "men är det rätt att döda en för att rädda, en, tio, hundra, tusen eller ännu fler? Så himla svårt att svara på. Samt att har en överläkare samma värde som en städare? Är deras liv lika mycket värda?



Ang aborter så säger jag ABSOLUT! Man ska skaffa barn för att man vill ha barn och inte för att man råkat bli gravid, det leder till att kvinnan inte blir en fri individ som mannen. Jag brukar tänka på när vi fick blödningen med Hugo i v 13 och då sa personalen på gyn att det var helt normalt med missfall då. Så sålänge det är "normalt" för kroppen att stöta ifrån sig fostret så borde det vara lagligt med arbort.



Ha en kul dag!

2011-04-12 08:58:45
URL: http://cklaris.blogg.se/
Västgötskan

Håller med om att abort-frågan är svårare. Det bör ju vara en självklarhet i teorin att alla gör som de vill med sin kropp. MEN!

När det handlar om människor som använder abort som preventivmedel, så borde de fan-i-mej få ett "nej" som svar... :-P

2011-04-12 15:28:06
URL: http://vastragotaland.blogspot.com
Linda-Mamma till Alfred

Ja våren är här underbart väder, hörde den första humlan idag=) det är ett vår tecken o påskliljorna som börjar komma!

2011-04-14 17:06:14
URL: http://hummingbird.blogg.se/
Viktkamp

Angående abort så skulle jag själv aldrig klara av det men jag tycker absolut inte det ska vara förbjudet. Jag blir dock väldigt arg på folk som gör fler, som om det vore ett preventivmedel.

Dödsstraff har jag samma åsikt som dig.

2011-04-14 21:18:43
URL: http://viktkamp.webblogg.se/


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0