Torsdag och tankar kring genus.

Torsdags morgon och här sitter vi alla tre i soffan och väntar på att frukosten ska bli färdig, utanför öser det ner med med snöblandat regn och man blir sugen på att ta en dag i sängen med serier. Ja jag förstår ju att det är en omöjlighet med barnen, men hade jag haft egentid så vet ni vad jag skulle gjort en dag som denna. De är nog det enda jag kan sakna från tiden innan man var förälder, att vissa dagar få välja att göra ingenting och bara tänka på sig själv ett tag. Jag saknar inte att ut och festa eller liknande, nej den tiden känns som jag är redo med och skönt är väl det.
 
Igår fyndade jag denna härliga färggladda jacka till Hugo från molo, begagnat är verkligen kanon. Jag tycker färgerna passade honom kanon och jag bryr mig inte ett skvatt om att det är "tjejigt" som många tycker. Hugo älskar ju kjolar, glitter, nagellack osv och han får gärna ha det ibland. Min kära sambo därimot är inte glad i det alls, han tror nämligen att vår son kommer växa upp som transvestit eller bög pga att han får klär sig som han vill. Jag kan inte annat än skratta åt hans tankesätt, många tror och tänker så och jag är inte de minsta orolig. Så OM han nu skulle bli det, inte skulle jag älska honom mindre för det?
Blir han det så beror det garanterat inte på hans valmöjligheter som liten, jag tror snarare på tvärtom att om man förbjuder blir saker och ting mer spännande.
Åh jag känner att jag svävar iväg här, men detta med genus har börjat intressera mig de senaste året. När Ebba var liten hade jag inga som helst kunskaper om det, är så skönt att känna att man ändrat tankesätt angående både kläder men framförallt sättet att bemöta flickor och pojkar. Är man medveten är man en bra bit på väg, och jag förstår inte hur folk kan tycka det är fel att behandla pojkar och flickor likadant?
 
Nya jackan <3
 

Kommentarer
Sabina- mamma till Meya-10 & Charlie-13

Super fin! Funderade på att köpa den jackan och ha i växa lådan till Charlie!! :) Håller helt med dig om att pojkar och flickor skall behandlas lika och för mig är det självklart att dom själva ska få välja vad dom vill ha på sig. Tyvärr tycker jag personligen att många, just för att motverka det könsstereotypa, tar det ett steg för långt ibland. Flickor förbjuds att ha klänning, pojkar tillåts inte att ha något med bilar på osv. Det blir liksom lite tvärtom, flickor skall ha blått, pojkar rosa, ja du fattar. Barn skall ha vilken färg dom vill, klänning, byxor, kjol, tröja med bilar, det spelar ingen roll. Dom skall behandlas lika men däremot kan man ju inte totalt ingnorera att vi genetiskt faktiskt är olika. Jag hoppas du förstår vart jag ville komma med den röriga kommentar.

Svar: Jag tycker att barn får ha vad dom vill ha! Ebba har mängder med klänningar också, men hon har det för att hon själv vill och inte för att jag tvingar på henne något tex. Anledningen till att Hugo ibland har kjol beror nog på att han vill vara som Ebba, och jag ser ingen anledning att hindra honom från det. Förstår bara inte grejen med att folk är sååå emot att barn ska få välja lite själva och inte tryckas in i fack de första dom gör. De gör dom så bra ändå, men man kan ju försöka motverka det på bästa möjliga vis och ge dom mängder av möjligheter istället bara för ett par :)
Emmelie

2014-02-13 09:23:17
URL: http://sabinavictoria.blogg.se
Alina

tkr man ska få välja vilka kläder som helst till sina barn, alla gör sina val! :) värre att förbjuda någonting

Svar: Eller hur, varför förbjuda? Ser ingen som helst anledning till det och jag förstår inte varför folk gör det heller?
Emmelie

2014-02-13 11:33:21
URL: http://torstenz.blogg.se
maria eek

Håller med dej. Jag fick läsa så mycket om genus under min utbildning så jag ser det som en självklarhet att barn är barn och ska behandlas lika.

Svar: Spännande, tar dom upp mycket sådant i utbildningen?
Emmelie

2014-02-13 12:14:29
URL: http://babyyoucancallmesven.blogg.se/
michaela- mamma till tre 💗

håller inte alls med föregående kommentar. tycker det är väldigt få som förbjuder sina barn någon form av kläder/leksaker bara för att motverka könsroller. det är dock en otroligt vanlig fördom att genusmedvetna gör så och något som genusmotståndare gärna drar upp..att flickor skulle förbjudas att leka med dockor tex. eller att man förbjuder bilar för killar. jag känner mig insatt inom genus och det är viktigt i hur jag uppfostrar mina barn men jag förbjuder verkligen inte. eller jo, vapen och annat som uppmuntrar våld men annars inget alls. har heller aldrig träffat på någon genusmedveten som gör så.
tycker jackan är superfin!

kram ♥

Svar: Jag hoppas att mitt tänk är rätt och att dom känner sig så fria som de bara kan. Ebba har iofs börjat komma i åldern då vissa saker är "pojksaker, eller pojkfärger" helt otroligt vad de lär sig från tex förskolan. Är glad jag funnit detta med genus, när Ebba var liten var det helt annat vill jag lova. Kram på dig vännen <3
Emmelie

2014-02-13 12:23:10
URL: http://minahjartanochjag.webblogg.se/
Sabina-mamma till Meya-10 & Charlie-13

Tycker verkligen att du har ett sunt genustänk och heja dig som vågar! :) Finns så många som inte ens vågar eller vill klä sina pojkar i leggings med rädsla att dom då skulle bli mobbade! Hur sjukt är inte det liksom? :/
Själv är jag inte jätte insatt i frågan då jag faktiskt står någonstans mitt i mellan men för mig är det alltid en självklarhet att barn ska behandlas lika, älskas och respekteras precis lika mycket! :)

Svar: Jag hoppas han kommer känna sig fri att bära vad han vill och känner att han inte måste gilla vissa saker för det förväntas av honom. Nej båda mina barn har olika personligheter och det är inte baserat på könet, nej om man ska vara sån så är Ebba mer utav en pojkflicka och Hugo tvärtom :)
Emmelie

2014-02-13 14:04:21
URL: http://sabinavictoria.blogg.se
Minna

Asså vaddå om Hugo skulle bli bög eller transvestit?! Skulle inte din sambo älska honom då eller vad? Det där är ju bara trångsynt...usch...e ju ungefär som att inte låta sina barn gå på dagis med många invandrarbarn...bara helt idiotiskt! Nä låt barnen välja å låt dem bli vad dem vill! Blir så upprörd när föräldrar ska hjärntvätta sina barn bara för att de själva är "rädda"....

Svar: Fast de är klart han hade älskat honom, de är ju just de jag skriver, att man inte hade älskar honom mindre för en sådan sak!
Emmelie

2014-02-13 16:00:23
MammaLola

Mina barns pappa är likadan, eller han kanske inte tror Leon blir gay men han är väldigt brydd över att han kanske ska bli retad. Jag har fått lägga mig på en mellannivå för att slippa konflikter för det skadar nästan mer om barnen får höra en sak från pappa och en annan från mig i detta fallet. Så barnen har kläder från "sin" respektive avdelning men eftersom det endå är jag som handlar så försöker jag hålla det så neutralt som möjligt.

2014-02-13 22:09:30
URL: http://livsviktigt.vimedbarn.se


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0