Att utreda eller inte?

Sedan jag blev klar med skolan så har tröttheten varit enrom, det är som tre års kämpande bara slog omkull mig totalt. Detta i kombination med det faktum att jag faktiskt ska lära mig nya arbetsuppgifter som sjuksköterska. Hugo har ju en stor del i tröttheten med, han är ju energisk och har svårt att sitta still dygnet runt. Han har alltid sovit dåligt och under hans första år var jag tillochmed hos läkaren när han var runt ett för att han helt enkelt inte sov mer än cirka 15-30 minuter i sträck. Nu när han börjar skolan efter hösten så finns ju chansen att påbörja en utredning för honom, för mig är det en självklarhet att han har ADHD. Egentligen vet jag inte om jag vill ha en diagnos på honom, samtidigt som det stänger dörrar så öppnar det vägar för att få annan hjälp och förståelse. Jag funderar på detta med boll eller kedjetäcke för honom, har hört att de kan lugna vuxna och barn med problematiken att sova dåligt och oroligt. Men frågan är om de måste finnas en diagnos för att få möjligheten att prova?
Usch jag känner mig så ambivalent i valet gällande att utreda eller inte, på ett sätt är det en självklarhet för att få mer hjälp, medan en annan del av mig absolut inte vill sätta en stämpel på min son. För vem säger att ADHD är en diagnos och inte ett personlighetsdrag som vi nu blivit duktiga på att istället diagnosera?
 
 

Kommentarer
Anonym

Ett tips är att prova omega 3 i HÖG dos (mycket hög). Googla på adhd och omega 3. Det har hjälpt min son som nu sover jättebra, plus att koncentrationen har blivit bättre. Det kan vara värt att prova i alla fall, innan ni eventuellt provar mediciner. Lycka till!

Svar: Mediciner kommer inte bli aktuellt som första hands val. Men tack för tipset :)
Emmelie

2017-06-19 23:53:16
Anonym

Glömde att skriva att även järnbrist kan orsaka adhd.

2017-06-19 23:59:35
anneli

Jag har jobbat med detta och jag skulle definitivt rekommendera en utredning. Boll/kedjetäcke är bara ett verktyg, ett barn med en diagnos behöver fler verktyg och det hjälper dem själva att få en förståelse varför de reagerar som de gör, varför de inte alltid känner som andra. Tro mig i skolåldern behöver man definitivt det. Jag hoppas det går bra ändå :) Kram

Svar: Tack för dina ord. Utredningen blir nog aktuell när skolan börjar. Jag vill ju få hjälp och stöd för att vi och han enklare ska kunna hantera allting. Kram
Emmelie

2017-06-20 13:10:43
URL: http://anneliblom.se/
Angus

Hua för kolik alltså!!

Ja du svårt! jag är för dåligt instatt för att uttala mig, men visst kan det vara bra med en diagnos för att få hjälp, men vill man ändå inte medicinera för varför ska man veta. Alla har vi ju en släng av något... jag har generellt ångestsyndrom.. tex. Den diagnosen har jag satt på mig själv :)
Bolltäcke kan du ju köpa själv och prova!

Svar: Generell ångest har jag med, men det medicinerar jag. Bolltäcke kostar la typ 10000?
Emmelie

2017-06-21 11:32:17
URL: http://angusfoto.blogg.se


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0