Regnet faller.

Åh nej, regnet öser ner även denna morgon. Man har nog blivit bortskämd med solen som strålat i flera veckor i sträck. Önskar mig dock en lång sensommar så man kan få njuta lite till. Idag hade vi planer, men får se hur det blir nu när regnet öser ner. Tack till er som tipsade mig om att kolla väggdekorer på tradera, jag gick in och tittade och hittade sedan en som jag blev helt förälskad i. Vann auktionen, så denna fina ska få pryda Ebbas vita väggar i hennes nya rum när vi flyttat <3

En lång cykeltur.

Oj vilken lång dag det blev!
Vädret har väl inte direkt visat sig från sin bästa sida så våra strandplaner gick i stöpet.
Tog oss en regning promenad in till stadens lekrum där vi bestämt träff med en kompis, tyvärr så blev det inget av lekdaten så vi vandrade vidare efter en timmas lek.
Väl efter middagen så var jag så fruktansvärt rastlös så jag satte på oss regnjackor och cykelhjälmar och sa till Ebba att vi skulle ge oss ut på en cykeltur.
" Men vart ska vi mamma?"
Försökte förklara att vi inte ska någonstans speciellt utan bara ska ut o cykla för att få lite välförtjänt frisk luft. Efter lite övertalning så gav vi oss ut och jag blev förvånad över att vi tog en så lång runda som på 8km!
Stackars Ebba, haha hon har ju kunnat cykla själv sedan i våras men att ta en sån lång runda när man bara är 4,5 år måste nog kännas i benen. Två gånger påpekade hon att hon va trött men inget vidare gnäll, hon är otrolig mitt lilla energiknippe.

Imorgon hoppas jag på solsken, jag blir tokig över att klättra på v'äggarna här hemma.

Ingen lugn och ro.

Tisdagen har börjat med samma intensitet som vanligt, lugn och ro på morgonen skulle vara rena drömsenariet men det existerar inte riktigt här hemma. Några få minuter framför barnkanalen, lagom nog till att jag ska hinna slänga i mig morgonens första kopp kaffe men sedan är det full fart.
Jag hade väntat mig att vakna till solsken idag eftersom vi planerade att tillbringa eftermiddagen på stranden, men tyvärr är himlen grå, förhoppningsvis klarnar det upp tills dess.

Dags att göra första morgonröjet, lika bra och passa på medan barnen faktiskt håller sams en liten stund.
Disken ska diskas, leksaker ska plockas och lunchen ska förberedas eftersom jag ska ta med med mig barnen och sticka iväg och vara kontaktperson under förmiddagen.

Önskar er alla en godmorgon och fortsätt gärna ösa på med inredningstips!

En bra måndag.

Godkväll.
En måndag som har gått i rasande fart, precis som jag vill ha det med andra ord.
Startade morgonen med att gå till tapetaffären och bestämma mig för vilka tapeter som skulle finnas i nya lägenheten när vi flyttar. Vi kör på vitt med fondväggar i två av rummen, annars samma vita tapet i alla rum. Kan tyckas lite tråkigt men det fanns väldigt få fina i Alingsåshems katalog. Annars skulle jag få behöva betala det själv och det hade blivit ett par tusen kronor.
Vitt och piffa upp det hela med massor av färg på annat vis, jag mottager gärna inredningstips eftersom sånt inte är min starka sida alls.

Stannade till hos mamma och åt lunch medan Hugo fick sin middagsvila och sedan en promenad hemåt med hundarna och lämna av dom för att sedan cykla vidare till stranden.
Där stannade vi ett par timmar, det badades , lektes och barnen fick lyxen att äta utkörd pizza på stranden.
Hoppas på fler dagar som denna innan det återigen är dags för dagis och studier, nervöst!

Sista veckan.

Godmorgon måndag och ny vecka!
Dessutom är det inte vilken vecka som helst, utan sista veckan med sommarlov.
Det slog mig nämligen i helgen att nästa vecka är det dags att börja skola in Hugo på dagis! Helt otroligt att min lille kille börjar bli så himla stor. Det känns roligt och nervöst, hur tusan ska jag klara mig utan honom och hur ska morsgrisen klara sig utan mig? Jag är ändå otroligt tacksam över att fått möjligheten att vara hemma så länge, han är ju 20 månader nu.
Det blir en stor omställning för oss alla och jag hoppas innerligt inskolningen kommer gå bra, jag har ju en tid på mig tills jag börjar studera på heltid igen den 21/8.

Blir till att försöka njuta och fånga dagen lite extra denna veckan med andra ord <3

Söndags morgon.

Godmorgon söndag.

Två timmar efter Ebba åkt till mormor så ringde hon och var ledsen och ville komma hem igen. Jag vill ge henne den tryggheten att kunna välja, jag vill inte tvinga på något när hon inte är tvungen.  Hon får göra ett nytt försök igen när hon är redo helt enkelt.
Idag vaknade hon på ett hemskt humör och jag antar det kan bero på att hon la sig sent igår, men herregud vilken utmaning hon kan vara ibland.

Det sista  vi gjorde när vi var i Stockholm i torsdags var att besöka Hötorget och herregud så mycket gott de fanns. Vackert att se på när grönsaker, frukter och bär låg fint uppradat på borden. Det skreks och tjoades överallt och man blev nästan påhoppad att köpa något, sån torghandel skulle vi ha här. Ja minus de där tjoandet då :P
Avslutade resan med att barnen fick springa av sig på en öppen yta med lite folk, plattan av alla ställen.
Herregud vilket folk det fanns, människor var helt borta och dealade droger helt öppet. Jag satt som förstelnad och glodde i smyg på alla omkring mig, tragiskt egentligen.

Lugn och ro.

I detta nu:

Alldeles själv sitter jag här och äter ostbricka och väljer själv över tevekontrollen. Ebba åkte nyss hem till min mamma för att testa sova över en natt. Hon har inte sovit borta sen Hugo föddes så nu 19 månader senare så ville hon göra ett försök i vetskap att hon fick åka hem om hon längtade. Johan är ute med jobbet på Liseberg och kör femkamp och Hugo han sover, känns ganska lugnt detta vill jag lova.

Kikar bara in för ett litet kvälls inlägg och önskar er en trevlig kväll och godnatt <3

Lördagsmorgon.

Godmorgon.
Jag vaknar upp till att det smattrar mot rutorna, det regnar! Vi har haft veckor av solsken så regn känns liksom lite ovanligt nästan nu. Jag håller fortfatrande tummarna på att det klarnar upp så man kan vara ute mestadels av dagen, regniga och gråa dagar brukar ju annars innebära mycket inne-tid och då bråkar barnen som bara den.

Fortsätter om Stockholmresan.
Efer besöket på Skansen så gick vi efter lite mat vidare över till Grönan. Mitt första besök och jag blev förvånad över hur otroligt litet det var, jag är ju van vid Liseberg liksom. Priserna var dessutom precis lika höga som på Liseberg trots att det var mycket mindre. Ett åkhäfte så barnen fick sig ett par turer i karusellerna iallafall och nog var dom nöjda alltid. På vägen tillbaka tog vi färgan, mycket vackert att åka och se allting därifrån. En sak som förvånar mig är vilken stress det var där uppe jämfört med här, folk sprang förbi en i rulltrappan och hälften av de människor vi handlade av bjöd varken på leenden eller var trevliga. Vart är servicen man är så van vid här hemmavid?  Här är butiksbiträderna oftast hjälpsamma och på matställen försöker de tex ordna vegitariska alternativ till mig om det inte finns. Kanske hade otur i huvudstaden?
Nej tacka vet jag Alingsås och Göteborg ;)

Stockholm del ett.

Yes, jag har en fungerande dator igen!
Det är inte klokt vad man känner naken när det tekniska inte fungerar som det ska, men nu är jag tillbaka med ordentliga bilder och inlägg igen.

Stockholmsresan var himla trevlig och vi var väldigt effektiva igår. Vi åkte redan vid sju på morgonen och var hemma vid tio igen på samma kväll och vi hann med att besöka Skansen, Grönan och Hötorget.
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig göra en sån dagstur igen men kanske utan barnen då det känns som de gärna hade stannat lite längre på varje ställe vi besökte.
Saknsen var en hit men fy tusan var dyrt! Först 300kr i inträde till själva området för mig och Johan och sedan ytterligare 200kr för att gå in och kolla i akvariet där alla axotiska djuren befann sig.
Hugo var bara överlycklig över att äntligen få vara fri från vagnen och springa av sig lite av all den energi han samlat på sig under tågresan, men han uppskattade även att kolla djuren. Ebba min lilla tuffing klappade både spindel och orm till sin mammas stora förskräckelse.

Dags att avsluta , fredagsmyset väntar.
Mer om vår resa under kommande dagarna, och hörrni glöm ej lämna avtryck nu när jag är tillbaka igen.

På hemmaplan.

Sovmorgon för att barnen är uppe sent? De gäller knappast mina barn som slog upp sina ögon vid 06:30. Så folk som håller på och tjatar om att jag ska hålla uppe dom länge kan sluta nu, det funkar inte på mina. Jag tror istället på rutiner, det gynnar både mig och barnen. Hade förberett ett långt inlägg från datorn men det gick sig inte alls, ikväll ska Johan fixa den så det fungerar igen. Så ikväll, då återkommer Kaj ordentligt! Hoppas ni har överseende.

På tåget.

Vilken dag! Solen har strålat och barnen har vart nöjda. Nu sitter vi och åker sista biten på tåget och Lilleman har somnat gott. Återkommer imorgon med ett riktigt inlägg och ordentliga bilder.

På väg!

Tidig morgon och har redan suttit på tåget ett tag. Självklart chockade barnen med att sova och jag fick väcka dom när vi skulle iväg ( varför är det alltid så? ) Så strax innan tio är vi framme i huvudstaden och det blir en tre timmar lång resa, Ebba har redan efter 30 minuter hunnit fråga när vi är framme. Hoppas på en fin dag och sammarbetsvilliga ungar:) - Godmorgon!

Kvällen innan resan.

Godkväll. Ligger i sängen och försöker komma till ro, för jag behöver verkligen all sömn jag kan få inför morgondagens tidiga uppstigande. Tåget går vid sju och innan dess måste vi ju promenera till stationen. Min dator har dessutom gett upp totalt, så jobbar Johan med att få igång en annan åt mig. Fram tills dess så får ni stå ut med mobilinlägg helt enkelt. Nej , sömn var det dags för ja.. Godnatt.

Attt inte känna sig uppskattad.

Godmorgon, igår hade jag en dålig kväll och därav inget vanligt kvällsinlägg.
Jag känner mig så himla tagen för given och ouppskattad för allt jag faktiskt gör och det är en himla tråkig känsla. Även om jag "bara" är hemma så är det himla hektiskt med två energiska barn, djuren, huset och allt annat, det är inte många stunder jag sitter under dagen kan jag säga.

Idag väntas sämre väder, så för första gången på länge så får vi hitta på något annat än att gå till stranden. Jag hoppas få hit en kär vän och kanske kan man ta med sig barnen till Nolhaga och hänga där ett par timmar för att få tiden att gå?
Ikväll hoppas jag hinna med ett kvällspass utomhusträning med två kompisar och sedan ska det packas med saker som vi behöver för vår trip till Stockholm imorgon. Vi åker redan med sju-tåget och planerar att under dagen besöka Skansen och Grönan inan det bär av hemåt igen vid sexsnåret.

Igår testade jag på att göra min allra första mugcake, smaken blev himla god men den ser inte mycket ut för ögat. Nyttigt och perfekt till kvällsmat, testa vetja!

En fullspäckad tisdag.

Härlig sovmorgon till sju, det känns så himla mycket skönare att titta på klockan och se att den är efer sex.
Sitter och dricker morgonkaffet och försöker desperat få barnen att sitta stilla framför barnkanalen en liten stund till, att få några minuter av lugn och ro på morgonen betyder mycket för hur resten av dagen blir.

Dagen kommer gå fort, vi ska till stranden och sedan i eftermiddag ska jag vara iväg och vara kontaktperson medan mamma passar barnen en stund. Det blir att sova och äta lunch tidigt här hemma så vi får njuta av så många timmar som möjligt nere vid stranden. Det blir verkligen inte mycket gjort hemma när vädret är så underbart, esch tiden till att städa och plocka med annat kommer tillbaka så fort regnet gör det.

Frukostdags med två energiska ungar, lugn och ro - vad är det?

Hugos intresse för små bebisar börjar komma, så söt han var med dockan här hemma igår <3

Semesterlunk.

Jag försöker komma ur semesterlunket och komma in i mina gamla rutiner med träning och kost igen, så ikväll tog jag och min syster och promenerade rudan runt sjön på lite mer än 6km. Avslutade här hemma med lite magövningar på mattan och det känns skönt nu i efterhand.
Alltid svårt att få saker och ting till en rutin, spelar ingen roll vad de gäller.

Tapetletandet gick inget vidare, nej det var otroligt tråkigt utbud i katalogen som erbjöds. Får fundera lite till och återkomma i veckan igen och se om jag iallafall kan bestämma mig för något av rummen.

Dags att plocka undan lite här hemma och sedan krypa upp i sängen och lägga sig och läsa lite - Godnatt.

Inredning är ju inte min starka sida...

Godmorgon på er alla fina.

Idag är det dags att göra en första titt på tapeter till nya lägenheten, allt ska bytas och jag har ingen aning om hur jag vill ha det. Jag har aldrig vart vidare bra på inredning så detta blir en prövning att försöka få till det. Eftersom barnen just nu sover tillsammans med oss så är tanken att dom faktiskt ska få dela sovrum för att kunna ha tryggheten i varandra. De finns två små rum på övervåningen och de ska tillägnas barnen men i ett av dom ska sängarna stå till en början. I Ebbas rum har jag redan kikat in en tapet jag gillar, en fondtapet med fåglar i olika färger och resterande av rummet i grönt och till det vita möbler. Hugos rum hade jag gärna velat ha något med vitt och turkost och kanske lite stjärnor.
Tips om hur man kommer billigt undan mottages tacksamt!

Dags att kicka igång dagen med en ordentlig frukost, vi är ju lite efter i tid idag eftersom barnen sov till efter 06:30 - underbart!

Grillat vareviga dag.

Ännu en dag vid stranden, vi har vart där varje dag de senaste två veckorna tror jag.
Helt fantastiskt vad Juli levererar solsken!
Igår skedde en drunkningsolycka precis jämte stranden, vi såg både ambulans, brandbilar, räddningsbåtar och helikopter och idag kunde man läsa att mannen avlidit. Så otroligt hemskt och sorgligt, och man får sig en tankeställare när det händer nästan precis framför ögonen.
Livet är så fruktansvärt skört, man borde verkligen försöka ta vara på varje dag och ta hand om sig själv på bästa möjliga vis.

I den här familjen så grillar vi nästan varje dag det är solsken och Johan är ledig. Ni kan ju tänka er hur mycket vi grillat det senaste alltså? Dock börjar vi tröttna lite på det traditionella och idag fick Johan för sig att försöka sig på att grilla pizza på en marmorskiva. Jag och alla andra  ratade idén och sa att det aldrig skulle funka men resultatet blev knaprigt och jättegott, påminde lite om stenugnsbakad pizza.

Dags att varva ner, imorgon är det vardag igen..

En ledig dag till tillsammans.

Söndag och sista lediga dagen med familjen innan Johan drar igång och jobbar som vanligt igen.
Man har vant sig vid att vara två och ha lite mer hjälp hemma, men nu drar de flesta rutiner igång som vanligt igen och snart är det dessutom dagisstart för Hugo.
Vi har en liten semstertrip kvar att göra och den går av stapeln på Torsdag. Vi tar tidiga snabbtåget till Stockholm och är där över dagen och besöker Grönan och Skansen. De blir roligt för oss alla, jag har liksom aldrig varit i vår huvudstad mer än en gång och då var vi bara på kryssning.

Det har lovats att bli en riktig varm dag idag och stranden är ett måste. Men vaknar till en vit himmel och lite blåst, så får hoppas de blåser bort så vi får en fin eftermiddag liksom igår.
Nästan lite skönt att inte solen strålar från klarblå himmel just nu, då hinner jag få gjort lite nödvändigheter här hemma innan såsom tvättning och veckohandling.

Önskar er alla en fin söndag!

Solsken och nätkärlek!

Vilken underbar eftermiddag nere på stranden, barnen lekte, det badades och jag har börjat få lite härlig färg på kroppen. Dessutom så sägs det att de ska fortsätta vara runt 25 grader ända tills nästa helg, hur underbart är inte det?

Läser runt bland många bloggar och blir så otroligt ledsen när jag ser vad folk får för kommentarer. Ord om hur dålig mamma man är, om hur ful man är och i vissa fall sägs det även att barnen är fula. Jag undrar hur tusan människor bakom skärmarna är funtade? Varför ödsla sin tid på att göra en annan männsika ledsen? Och om man tycker och resonerar olika så varför inte bara vara tyst  istället för att påstå att en annan människa gör på fel vis?
Tänk så mycket trevligare det hade blivit om vi sände varann lite mer nätkärlek istället för näthat. Jag försöker verkligen lämna små avtryck ifrån mig som kan pigga upp andra människor istället för att trycka ner. Tänk på det - var snälla mot varann <3

Morgonen är igång.

Godmorgon.
Hugo gick ifrån sina sovvanor och överasskade med att sova till 06:13, det betyder 40 minuter till sömn för mamman i familjen och det är väldigt välbehövligt vill jag lova.

Under dagen idag ska vi se om någon vill komma hit och umgås lite med barnen så jag och Johan kan gå ner till förrådet och börja rensa ut lite av allt som finns där nere. Vissa saker åker direkt till tippen men en hel del kan man nog få sålt och få en slant för. Vi vill ju inte ta med oss all skit vi samlat på oss till nästa hem och det är lika bra och börja i tid med att sortera.

Dags att fortsätta morgonbestyren här hemma, barnen kan inte hålla sams direkt länge inomhus dessvärre och det har redan bråkats om klossarna - Denna syskonkärlek alltså, undra när de blir bättre?

"Glass"

Kikar in såhär på fredagskvällen och lämnar ett nyttigt glass tips.
Bananer har en tendens att bli bruna här hemma, så istället för att slänga dom så tycker jag ni hackar och fryser in de i bitar. Ta ut , mixa och blanda i lite kakao - Nyttigt och gott!
Ikväll ska jag dock unna mig något mycket mer onyttigt, men jag har inte ätit mina älskade chips eller ostbågar på veckor så ikväll är det dags.

Nu tar jag helg - önskar er alla en fin kväll och glöm inte att lämna avtryck <3

Semester del två.

Hugo har blivit en väckarklocka som alltid slår upp sina ögon vid 05:30 och det är inte helt okej tycker jag. Efter sex är det helt lagligt att stiga upp men knappast innan.
Idag har jag en tid att återigen fixa ordning mina fransar, problemet är bara att jag inte har någon barnvakt men får se om det går och lösa eller om jag tyvärr måste avboka tiden. Det är otroligt skönt att ha fransarna och slippa sminka sig eller något, man kliver upp och känner sig ganska fräsch direkt liksom.

Solen skiner redan från himlen nu och tittar man på väderprognosen så kommer vi ha högsommarvärme ett bra tag framöver - underbart.
Semestern bjöd ju också på bra väder, något vi inte kunde räknat med när vi bokade resan cirka 2,5 vecka innan.
Vi var faktiskt inte överdrivet mycket på själva badstället, ett par timmar under onsdagen bara. Jag åkte ringarna med Johan medan farmor och farfar passade barnen, passade även på att åka en rutchkana med ett "stup" efteråt och de ångrade jag så fort jag börjat falla neråt kan jag säga, haha man har gått och blivit en fegis på senare år!

Semester del ett.

Äntligen hemma!
Och vilken underbar semester vi haft, barnen har verkligen haft hur skoj som helst men jag tycker det är himla skönt att vara hemma med vanliga rutiner igen.
Hugo sover redan gott i sin säng och Ebba läser Johan saga för just nu, de har blivit sena kvällar och tidig morgon så de har sömn att ta igen.

Nu är det slut med gosaker mer än på helgerna, för fy tusan vad vi har slarvat med det under semstern. Kakor, glass och annat gott har det blivit varje dag för oss alla. I lagom mängd 1-2 gånger i veckan är det inget problem men jag vill verkligen inte att de ska bli mera, det är ju inte bra för någon av oss.

Grymt uppskattad semester vi haft, kommer absolut åka till Skara sommarland igen i framtiden.

Syskonmatcha, hur gulligt är det inte?
Stor lekplats där vi spenderade mycket tid:

Tidigt uppe.

Godmorgon. Hugo gjorde morgon 05:30 även idag och nu har vi vart på campingens lekplats sedan strax efter sex för att slippa väcka alla andra i stugan, ja eller det är framförallt Ebba jag vill ska få lite mer sömn eftersom det har blivit intensiva dagar och sena kvällar. Idag efter frukosten är det återigen dags att sätta sig i bilen och åka hemåt igen. Det ser ut att kunna bli en varm sommardag även idag så vi ser fram emot att gå till stranden i eftermiddag. Så ikväll kan ni vänta er ett vanligt inlägg från datorn igen, allt blir så mycket enklare då...

Sista dagen.

Solen har stekt från klarblå himmel hela dagen och bättre väder kunde vi verkligen inte fått. Vilken himla tur vi haft, det kunde ju lika väl ha regnat. Idag har det badats massor och både Ebba och Hugo har åkt rutchkanor. Dessutom har vi upptäckt att Ebba är en riktig liten våghals som åker alla karuseller hon får göra. Åk till Skara sommarland på semester,lätt bättre än Liseberg eftersom det både kan badas, åka karuseller och leka lekplats. Sista aktiviteten kvar för Ebba nu på campingen innan det bär av till stugan för att få lite välförtjänt sömn. Godnatt på er.

En morgon i Skara.

Varför sova länge för att det råkar vara semester? Vid 05:30 steg Lilleman upp i den lilla stugan och väckte efter en liten stund resten av sällskapet. Nu två timmar senare så hänger vi på en öde lekplats i väntan på att sommarlandet ska öppna. Och vädret håller vad det lovat med klarblå himmel och sol ,det blir en bra dag!

Intensivt men trevligt.

En intensiv dag på skara sommarland börjar gå mot sitt slut. Solen skiner och vi har åkt karuseller och lekt på stora lekplatsen hela dagen. Imorgon satsar vi på bad eftersom vädergudarna säger 25 grader varmt och stor sol. Hugo slocknade precis inne i stugan och farmor sitter och vaktar honom nu medan vi andra kör en runda minigolf. Önskar er en fin kväll<3

Semester dags.

Om några timmar bär det av och jag är nog minst lika taggad som Ebba för avfärd. Karuseller, stor lekplats och vattenparken - det ska bli jätte skoj och 8 mil känns lagom att åka med barnen.
Tur att farmor och farfar är med, på så sätt kan man få lite mer egentid med storasystern och det är nog välbehövligt ibland.
Vädret är inte tipptopp men på onsdag sägs det att det ska vara 22 grader och solsken, så det ser vi fram emot.
Misstänker att jag kommer vara i behov av ny semester när jag kommit hem igen, haha brukar ju vara så när man är iväg med barnen.

Så Skara  sommarland - Here we comes!

Mitt i packandet.

Gud vilken lång dag!
Att stiga upp klockan fem är inte okej, nej innan sex är alldeles för tidigt för tillochmed mig som är morgonpigg.
Nu sitter jag i vilket fall som helst med resväskan på golvet och försöker packa inför våra dagar på Skara sommarland. Två nätter är vi iväg och det är ändå en hel del man måste ta med sig med barn. Ska bli mysigt att komma iväg på lite semster tillsammans med svärföräldrarna, nu måste vi bara hålla tummarna hårt för fint väder. För att vara i sommarland utan solsken är nog ingen hit alls.

Min mamma var nyss här och hämtade våra hundar och Ebba blev otroligt ledsen. Hon och Tilda står varandra så nära och de gillar inte alls att vara ifrån varandra. Tur vi lever i denna tid och kan skicka filmer, bilder osv för att minska saknaden lite granna <3

Dags att fortsätta packandet, och under kommande dagar får ni helt enkelt stå ut med lite mobilinlägg.
Håll nu tummarna för fint väder.

Finns det något mer sommrigt än smultron?

Med start klockan 05...

Ny vecka och den startade strax efter klockan fem, inte konstigt att man är helt slutkörd när barnen väl somnat om kvällarna. Att man då inte  alltid orkar ta tag i allt som man borde göra så som disk, tvätt och plockning av alla leksaker. Igår började vi lite smått rensa på Ebbas rum inför flytten, vad ska sparas, vad ska slängas och vad ska säljas? Helt otroligt så mycket skit man samlar på sig alltså.

Sedan blev vi upphämtade av min pappa och åkte ut på landet ett par timmar. Ebba hängde i växthuset och var imponerad över hur allt hade växt och ville nog gärna plocka lite av varje där inne. Vi matade fiskarna i dammen och sedan blev det ett ständigt jagande på Hugo som gång på gång ville ner dit och blev fullkomligt vansinig när han insåg han inte fick stå där själv vid kanten och leka :)
Precis innan vi åkte hem så stannade vi dessutom och metade vid sjön lite, i ren tur så fick Hugo sin allra först fisk! Överlycklig och satt då stilla för sekunden, haha annars kan jag säga att det lär dröja innan jag tar med mig en 1,5åring till klippor för att fiska, den ungen vet inte vad sitta still är nämligen. Men en mysig dag, skönt att komma hemmifrån lite.

Tack för er som lämnar avtryck, mysigt att kika in och mötas av era ord - fortsätt så <3

Solsting.

Det blev bara ett inlägg för mig igår, jag mådde dåligt efter ett par timmar på stranden. Otroligt trött, illamående och frusen, så jag tror bergis jag åkt på solsting eftersom jag är så himla dålig på att dricka. Jag måste börja ställa in en kanna som helt enkelt SKA vara uppdrucken när dagen är slut.

Vi hade i vilket fall som helst trevligt på stranden som vanligt och vi hade med oss engångsgrillar och åt lite middag där nere. Timmarna bara flyger iväg när man är på stranden men idag är jag nästan lite tacksam för att det inte är fullt så fint väder för jag känner för att göra något annat än att sola och bada.
Får se vad vi tar oss till med dagen, jag hade gärna gett mig ut i skogen och letat lite kantareller.
Imorgon är det återigen dags för Johan att jobba en dag innan vi åker iväg på semester två dagar i skara sommarland.

Loppis-lördag.

Godmorgon lördag.

Idag under morgonen väntas den traditionella allé-loppisen. Himla fyndigt, vilka som helst får då gratis ta med saker och ställa upp och sälja och det brukar bli en hel del folk om vädret är bra. Jag borde samla ihop grejer vi inte använder innan flytten och stå ett par timmar för att förhoppningsvis kunna tjäna ihop några hundralappar och samtidigt bli av med sådant som inte används. Det är ju inte helt gratis och flytta och det är en hel del saker vi skulle behöva nytt av, så allt man kan sälja är ju jätte bra.

Igår lagade jag rabarberkräm och idag tänkte jag låta Ebba äta lite av den till frukost. Hon är ju som sagt ingen frukostmänniska alls och då kanske kräm är lite lagom att pilla i sig. Den fick godkänt vid provsmakningen igår iallafall och det är ett bra betyg om barnen äter tycker jag.

Recept:
600 g rabarber
6 dl vatten
½ tsk kademumma
1,5dl socker
2 msk potatismjöl

Koka upp allt  i ca 30 min och tillsätt i slutet potatismjöl redd i vatten - Voila, klart!

Jag tröttnar aldrig!

Varje dag förutom i onsdags har vi spenderat nere på stranden under eftermiddagarna. Vissa kanske skulle tycka det blir långtråkigt att göra samma sak dag ut och dag in, men nej stranden tröttnar jag aldrig på. Barnen är så nöjda och får massor med frisk luft.  Kan inte tänka mig något bättre sätt att spendera min sista ledighet innan studierna drar igång på.

Jag undrar om ni andra bloggare tagit lite semster? Färre bloggar att läsa och komentarerna ekar många gånger tomt, tråkigt.

Nåväl, jag är ungefär lika trött som barnen efter massor med frisk luft så nu ska jag plocka fram lite grönsakstavar som fredagsmys och lägga mig tillrätta i soffan <3

Älskade semestertider.

Fredag, solsken och en hel dag framför oss <3
Mitt humör blir tusen gånger bättre sommaritd då vädret är är fint.
Barnen börjar bli förkylda, inte lägligt alls eftersom vi åker på semester till Skara sommarland mellan tisdag-torsdag. Vi ska bo i en stuga tillsammans med svärföräldrarna och jag vet en som längtar som bara den efter farmor och farfar som bor i Borlänge. Hoppas bara vädret är på vår sida då med, för hur kul är det att bada utomhus i regn och rusk?

Dags att plocka fram frukosten som är favoritmålet om dagen och sedan ska jag se om jag kan hinna iväg och träna lite idag, var alldeles för längesedan sist och därmed välbehövligt.
Önskar er alla en godmorgon och glöm inte att bli bättre på att lämna avtryck, väldigt tyst här inne nu...

På bordet, nyplockade blommor från mammas land:

En tid som aldrig kommer åter.

Efer en hel dag i friska luften och flera timmar på stranden så kan det se ut såhär. Man somnar i en knökfull cykelkärra på väg hem. Jag ser verkligen till att ta vara på dessa dagar, fram tills lördag ska solen vara här och sedan verkar det som om det ska komma in sämre väder igen.

Kontraktet på lägenheten är påskrivet och denna är uppsagd! Vår nya hyresvärd lät nästintill glad när vi meddelade att vi skulle flytta. Är så glad att i framtiden få slippa all kontakt med honom och kunna få hjälp om vi har problem i vår kommande bostad. Ett rent, nytt och framförallt mögelfritt hem! Jag hoppas innerligt det kommer göra susen för hälsan hos barnen.
Tänk, 1,5 månad kvar har jag med båda barnen hemma, sedan är det dags att skola in Hugo på förskola och gå tillbaka till studierna för min del. Hur ska jag klara att vara utan dom flera timmar varje dag?
Det kommer få mig att uppskatta varje vaken tid med dom <3
Ska verkligen se till att njuta ordentligt denna sista tid , detta är ju trots allt en tid som aldrig kommer åter.

Dags att krypa ner under filten och läsa lite ur nyaste Vi föräldrar.
Godnatt på er där ute...

Solen är tillbaks!

Ordningen är återställd, solen är tillbaka!
Ännu en dag på stranden väntar i eftermiddag men först tänkte vi under förmiddagen ge oss iväg och plocka lite rabarber, tänkte försöka mig på att göra lite kräm och eventuellt lite saft. Sedan ska jag skriva kontraktet för radhuslägenheten. Tänka sig att vi verkligen flyttar efter sommaren är slut, vad massa vi har att stå i. En sak är säker, jag ska slänga massor för fy fan vad man samlat på sig massa skit genom åren här.

Hugo började morgonen med att i smyg kleta in hela sig  själv i salva, nöjd unge med massa klet hittade jag i köket efter att det hade varit lite väl tyst för länge. Med barn är livet händelserikt med andra ord ;)
Nu hör jag dessutom från övervåningen hur det skrattas och skvätts med vatten, så det är nog dags och avsluta innan jag kommer upp till ett rent kaos där uppe.

Morgonens busungar.

Incident på Maxi.

Oj en sån lång dag, har tillochmed powernapat med Hugo i tjugo minuter för att orka dagen.
Dessutom har jag fått skämmas ganska ordentligt när vi var och veckohandlade på Maxi.
Familjen kaos var igång, Hugo han gallskrek helt hysteriskt för att han minsann inte ville sitta i kundvagnen utan hellre villa springa och klättra på hyllorna vilket mamman tyckte var lite onödigt. Ebba hon var i sitt esse och sprang omkring och skrattade, busade och var med vild än tam. Jag börjar känna mig lite småsvettig o stressad över allt liv så jag säger till Ebba att "Nu räcker det" Varpå hon med ett stort leende frågar "Får jag stryk annars mamma?"
Att jag inte dog, folk vände sig om och jag sa till henne att man inte får säga sådant om det inte är sant. Hon fortsätter flina, jag blir lätt röd i ansiktet och folket fortsätter kolla bortåt mitt håll.
Underbart med barn inte sant? ;)

Avslutar kvällen här hemma med att baka lite fröknäcke och hoppas på en bättre dag imorgon...

En tidig morgon.

Man kan tycka att barnen borde sova som stockar efter att ha vart ute i friska luften från tidig morgon till läggdags, att dom borde vara helt slut och mirakulöst sova sig natten igenom - Inte mina barn. Nej det har sovits oroligt och gråtits från bägge två inatt. Ebba startade med växtvärk och sedan har de fortsatt så för bägge fram tills Hugo gjorde morgon 05:15. Dagen kommer kännas längre än vanligt och idag är dessutom himlen grå och det blåser som bara den.

Gårdagen var verkligen underbar med sommarvärme bad och avsltuningsvis grillning med vänner och släkt på våran gräsmatta. Johan hade gjort eget pitabröd och de fyllde jag med vegfärs, grönsaker och hemmagjord kall sås. Barnen lekte som bara den och sprang och skrattade på gräsmattan.
Gissa om Hugo var nöjd när storkillarna lekte med honom?

Hoppas ni andra fått sova lite längre idag än jag och att ni får en fin dag. Här ska det hinkas svart kaffe i mängder så man kvicknar till ordentligt.

En dag i Juli.

Ännu en underbar sommardag är över. Frisk luft från tidig morgon till läggdags, årets första dopp, Strandhäng, barnskratt och mängder med sand överallt - Jag kan vänja mig vid detta.

Tisdags tankar.

Godmorgon tisdag.

Det känns otroligt skönt att få flytta och börja om på nytt men samtidigt kan jag inte skaka av mig känslan av lite sorg. De här huset har vi bott i sedan Ebba var ett år, vi har nära till precis allting och läget är verkligen perfekt.
Problemet är ju möglet och hyresvärden som verkligen inte är någon människa som borde få äga fastigheter överhuvudtaget.
Nystarten i ett helt rent och fräscht hem, aningens större än det vi bor nu med möjlighet till ett rum var till barnen (känns dock inte större) En riktig toalett som man slipper backa in och ur i och med badkar! En liten uteplats som vi ska försöka gräva ordning och få riktigt fin och hemtrevlig.
De jag är lite negativ till är läget, de är inte lika nära till allting som här och sedan är jag rädd för att grannarna ska vara besvärliga och sådant kan man ju aldrig veta i förväg. Jag pratade med en person som bodde i området nu och hon sa att det var lugnt och tryggt, får lite på henens ord. Tror snart jag kommer vänja mig vid tanken och att det kommer bli kanon.

På tal om något helt annat, hemmaträningen igår.
Jag sprang med barnen, Hugo i vagn och Ebba på cykel och det gick faktiskt riktigt bra. Själva styrkan därimot var svårare att genomföra eftersom barnen gärna ville vara PÅ mig. Haha men men, jag fick gjort de och jag är nöjd!

Yes!!

Efermiddagen spenderades vid stranden, precis som de tidigare dagarna.
Telefonen ringde från ett nummer som verkade lite bekant och jag svarade.
Mannen presenterade sig som en som jobbade som Alingsåshem och berättade att vi står först i kön till radhuslägenheten vi kollade på och kommer få skriva kontrakt!
Jag är så otroligt glad, det blir en nystart för oss alla där uppe. Hela lägenheten ska total renoveras och därför blir inflyttningen inte förens första oktober men detta är så värt väntan. Tänk er att få välja rubbet nytt själv? Golv, tapeter, köksluckor bänkskivor mm.
Vi kommer slippa mögel och elak hyresvärd framöver med andra ord. Längre bort från stan, javisst men det går bussar två gånger i timman om man inte vill gå i alla backar.

Så ikväll ska vi fira, frågan är bara hur?

Lär ångra detta.

Frukosten är i magen och jag tänkte ge mig ut på en löprunda.
Ja men MED barnen, Hugo i vagnen och Ebba på cykeln, lär ångra detta bittert och lär säkert tänka ett par inte så fina tankar under tiden ;)
Men vi är så himla morgonpigga och klockan är bara sju, så lika bra att starta dagen ordentligt och ta tag i sysslorna här hemma efter man gjort lite nytta för kroppen. Ja de är minst sagt nödvändigt efter denna helgens totala slarv.

Så dags att byta om från pyamas och snöra på sig träningskorna - Godmorgon till er alla andra!

Bad och grill med nära och kära.

Som jag trodde, eftermiddagen blev tusen gånger bättre.
Massor med vänner som följde med oss hem och grillade efter ett par timmar på stranden. Det är detta jag älskar med denna årstiden, man blir inte så begränsad för det är ljust , varmt och man kan vara ute tillsammans.
Killarna stod för maten idag så vi tjejer hade istället fullt upp med att passa alla sex barn som härjade omkring på gräsmattan.
Potatisgratäng, grillspett och en god sallad blev det och det smakade helt otroligt gott att sitta ute och äta det. Haha det tråkiga är ju bara att man får kasta i sig maten eftersom barnen vid de laget redan hunnit äta och är allt annat än stilla och sammarbetsvilliga, antar detta fenomen känns igen? ;)

Nu en dusch innan jag plockar fram lite kvällsmat och äter i soffan. Nya tag med maten imorgon igen, för detta har verkligen varit en riktig "syndar-helg" för mig.

Som Askungen.

Herregud jag känner mig som Askungen idag, sysslorna tar aldrig slut här hemma!
Det har handlats, tvättats, lagats mat, lekt med barn, dammsugit och ändå ser hela hemmet ut som ett slagfält. Att jag dessutom har en riktigt sur sambo som inte gör minsta lilla försök att hjälpa till gör de inte lättare. Vi håller oss på varsin kant idag, vissa dagar kan det ju bli så.
Eftermiddagen blir helt klart bättre, då packar vi matsäck och flyr hemmet ett par timmar. Blir stranden idag med, och jag har väl tänkt mig ta årets första dopp. Får se om jag vågar, termometern visar bara 18 grader här hemma så det är ju ingen högsommarvärme direkt.

Igår fyndade Johan detta pippitält på loppis och inatt sov Ebba faktiskt delar av natten där inne. Perfekt för dom att kunna ha och leka i både inne och ute.

Dags att fortsätta sysslorna och försöka hålla humöret uppe ett tag till...

Frisk luft vid stranden.

Eftermiddagen spenderades nere vid stranden, blåsigt som bara den och lite kallt i vindarna men helt klart ändå värt att cykla dit för lite lek. Barnen badade tills de satt och huttrade och var blåa om läpparna men självklart frös de inte  alls när vi frågade dom ;)
Efter badet så tog vi en omväg för att spendera ytterligare lite tid utomhus vid Nolhagas lekplats, så mycket frisk luft och rejält med slarvande med maten för min sida eftersom jag både har unnat mig glass, pannkakor och nu till lördagsmys sitter jag med en påse naturgodis. Vissa dagar måste det få vara okej att slarva men jag kan få reält dåligt samvete eftersom jag vet så väl hur jag borde äta för att få bästa resultat.

Tänkte se mig om efter nån sevärd film och kanske sätta mig ner med en ansiktsmask och måla naglarna i någon härlig färg - Önskar er en trevlig lördagskväll <3

En lördag och hopp om sommarvärme.

Godmorgon, lördag och en vecka semester för Johan.
Dessutom så lovas sommarvärmen komma till Alingsås nu, äntligen för som jag har väntat på stranddagar!
Riktigt passande om det kommer då Johan ändå är hemma, utevistelse blir det gott om framöver med andra ord.

Ska starta igång dagen här ordentligt nu, trots att klockan bara är strax efter halvsju så har jag en hel del att stå i. Tvätten måste startas, disken diskas och golvet måste dammsugas, vill gärna få lite ordning innan nio för då ska jag iväg och träffa personen jag är kontaktperson åt och de är skönt att få allt de tråkiga gjort på morgonen.

Gårdagens besök i lekplatsen Plikta, herreguuuud vilken lekplats alltså! Lååånga rutchkanor som jag aldrig skulle fått för mig och åka låg Ebba på mage och åkte i. Vattenlek med massor av hinkar och spadar som fanns att låna, stor val som man kunde gå in i och sedan åka nerför, studsmattor, klätterställningar, karuseller, alltså ALLT fanns där och barnen var som i himlen. Det enda jag kunde tycka var lite jobbigt var att det var så mycket folk och svårt att hålla koll på barnen som många gånger gick åt tre olika håll, såklart.
Blir nog snarast en utflykt dit igen.

Slottskogen.

Men godkväll.

Inlägget som jag skrev i morses glömde jag helt att publicera, därav att det ofrivilligt varit väldigt lugnt här på bloggen idag.

Vi har spenderat hela dagen tillsammans med min systerdotter och mamma/mormor i Slottskogen i Göteborg.
Såg ut att bli en dag i regnet eftersom de duggade när vi åkte härifrån men lagom till efter lunch så sprack det upp och solen visade sig. (Gissa om jag svettats i mina hunterstövlar som jag drog på mig?)
Barnen har kollat djuren, ridit ponnyridning och lekt på en helt otroligt stor lekplats och nu sover bägge mina redan. Man blir trött av massor med frisk luft helt enkelt, en underbar utflykt som inte kostade skjortan.
- Får bli fler sådanna dagar nu i semstertider.
Ärligttalat så tror jag barnen hade minst lika roligt en heldag i Slottskogen som de hade haft på Liseberg.

Trevlig fredag på er alla<3

Effektivt!

Men godkväll.

Dagen blev inte så negativ som jag först trodde att den skulle bli.
Mamma kom bort på morgonen och passade barnen en timma och jag fick en välförtjänt egentid på gymmet. Jag fullkomligt älskar känslan som infinner sig ibland efter man rört på sig ordentligt, synd den inte infinner sig varje gång.

Efter det har dagen bara flytit på i ett himla tempo och jag har hunnit fått göra ny granola, fröknäcke och den nyttiga tjockpannkakan jag visade er tidigare. Frågan är om den smakar lika gott som den ser ut? Jag provsmakade en liten bit och var inte imponerad. Får helt enkelt koka lite ägg och ta med lite mackor på morgondagens utflykt med.
Vad är eran bästa picknick mat som kan ätas kall?

På bordet just nu, herregud vad jag älskar sommaren då man bara kan plocka in färska blommor utifrån som inte kostar ett enda öre...

En grå start.

Vaknar till en grå och regnig dag och inser att detta är en sådan dag som jag gärna hade legat kvar under täcket och tittat på serier och ätit onyttigt hela dagen. Vissa dagar känns bara lite fel direkt när man vaknar och idag är en sån dag, nåväl vi får försöka göra den så bra vi kan helt enkelt.

Tänkte börja dagen med att göra lite ny granola och se om vi har några ingridienser och kan baka något annat från min nya kokbok som jag köpte igår - Hälsoboken, ur serien "den rutiga kokboken" och fanns massor med recept som såg otroligt goda ut och var hälsosamma.
Jag vill ju att barnen ska växa upp med bra matvanor också och med hjälp av den boken så tror jag att jag kan lyckas ganska bra. Känner att man ständigt äter samma mat just nu och det ska bli skoj med lite variation framöver.

Ett recept jag tänkte pröva mig på och göra ikväll för att ta med på morgondagens utflykt istället för de traditionella pannkakorna...

Ett brev på posten.

Idag låg detta lilla paket i brevlådan till Ebba efter att hon vart med i en bloggutmaning som gick ut på att låta barnen fota och visa världen från deras perspektiv. Fina Hanna skickade denna vinst till henne och hon lös upp i hela ansiktet och skulle genast ut och "arbeta" på gården.

Lägenhetsvisningen idag gick bra, men herregud vad stället var nedgånget. Det luktade rök, unket och var grejer överallt. Men skulle vi ha turen att få kontrakt så skulle vi få totalrenovera allting och Alingsåshem skulle stå för hela kostnaden. Detta gör mig ännu mer sugen på att få kontraktet eftersom vi får välja allt nytt till lägenheten själva. Så håll nu tummarna kära ni...

En sovmorgon.

Onsdagsmorgonen är här och vi är segstartade idag eftersom Hugo chockade med att ta sovmorgon till 06:47!
Förstår ni känslan?
Haha inget jag trodde jag skulle hurra över när jag var yngre, att det skulle räknas som sovmorgon.

Vi hade planer för dagen som ändrades lite, så nu står vi utan att ha något planerat. Ja förutom att visningen är IDAG och inte i måndags som jag först trodde. Ska bli spännande att se hur det ser ut innuti, men utanför såg det inte fräscht ut så jag hoppas att att man isåfall har betald renovering på stället.

Dags att avsluta, barnen börjar bråka och det är nog på tiden att gå imellan innan det blir ett kaos här hemma.
"Morgonstund har guld i mun" Finns det ett uttryck som säger - Yeah right , den människan som kom på det kunde inte ha haft barn.

Bjuder på en bild då Hugo var alldeles färsk, första natten hemma och hon var då världens stoltaste storasyster:

En regning utflykt.

Godkväll.

Nyss hemkommen efter veckans hundkurs med Chezter, och det blev minst sagt en skällig en. Har fått order om att helt ignorera hans ovana att skälla på andra hundar och bara belöna då han slutat istället och innan det blir bättre så blir det värre. Kaos och helt omöjligt känns det just nu, men fick ändå beröm av kursläraren så jag hoppas på framsteg med den lille killen.

Vår utflykt som vi planerade imorses blev inte alls så mysig som vi hoppats på eftersom vädret inte var på vår sida alls. Det regnade och blåste om vartannat , men vi åkte iallafall eftersom Ebba hade sett fram emot utflykten.
Vi hann i vilket fall med att fika och bli halft attackerade av väldigt tama änder, haha jag tog det med ro men mamma med sin fågelfobi sprang i halv panik runt på gräsmattan och jag fick mig ett gott skratt.
Till nästa utflykt önskar vi oss värme och solsken, för 12 grader varmt och blåst känns inte riktigt helt okej i Juli månad...

Ändrade planer.

Tisdagsmorgonen går fort!
Jag fotar urvuxna kläder och säljer på Alingsås köp och säljsida, riktigt smart att kunna få lite pengar för kläder som ändå inte används längre och som man inte känner att man vill spara för framtiden.
Mitt i allt fotande så ska disken diskas, leksaker plockas och barnen ska ha på sig annat än pyamas, så tiden tickar på i ganska bra tempo.

Vi sitter här och väntar på min mamma som ska hämta oss, tar en dag där och satsar sedan på utflykt till Gräfsnäs med medhaven matsäck om vädret tillåter. Tanken var från början Liseberg men eftersom det är en stor cup i Göteborg så lär det vara knökat med folk och ekonomin säger nog ändå att picknick är bättre.
Vi har ändå roligheter att se fram emot, igår bokade vi nämligen en in en två dagars semester på Skara sommarland. Så 16-18 åker vi tillsammans med svärföräldrarna och övernattar i stuga och får förhoppningsvis njuta av både bad och karuseller - vi längtar!

Värt ett försök.

Var iväg på visningen idag, kollade klockan och undrade varför inga kom? Jag hade nämligen kommit på helt rätt tid, problemet var bara att jag var två dagar för tidig! Så typiskt mig att missa något sådant, nåväl hellre två dagar för tidig än två dagar för sen.

Är en jobbig period här hemma nu. Det bråkas och lyssnas inte alls och jag är helt otroligt trött på att tjata och skälla. Sedan Ebba fick sommarlov och Johan har haft lite semesterdagar så har det blivit värre med bråken. Jag antar att Ebba känner av de där med ruckade rutiner och att beteendet kan bero lite på det i kombination med att hon kanske är i en tuff ålder på 4,5år.
Men nu har vi försökt med något nytt här hemma. Jag vet inte om det är pedagogiskt rätt men jag tänker pröva att ha detta lilla "kontrakt" på kylen.
Belönar rätt beteende och  hon uppmuntras att sköta sig. Ger det en chans och hoppas på att få slippa den dystra stämmningen som kommer och går här hemma nu.
De har hängt i två dagar nu och jag upplever faktiskt en liten förbättring...

Första juli.

Godmorgon första juli!
En vecka med massor av roligheter inplanerat såsom Lisebergbesök, träff med Michaela och en lekdate med min gamla arbetskamrat som jag inte träffat på snart 3 år(!)
Idag väntas dessutom visning på radhuslägenheten, jag vill verkligen flytta men det känns liksom nästintill omöjligt att vi skulle få den eftersom fyror är väldigt efterttraktade.

Vad har hänt bland bloggarna?
Är det bloglovin som är segt eller är det faktiskt så att det varit väääldigt dåligt med uppdateringar de senaste dagarna?

Igår efter riddarspelet så tog vi med oss fiskespöt ner till ån för att meta. Vi fick tyvärr ingen fisk men vi såg hur det nappade och bara det var ju spännande att se.
Är det något jag kommer sakna när jag flyttar härifrån så är det närheten till allt! Sjöar, affärer, lekplatser - vi har allt inom gångavstånd. Så himla synd att vi inte har en ordentlig hyresvärd, annars hade vi bott kvar till vi själva hade möjlighet att köpa eget.